Wednesday 16 January 2013

تجربة سو : بيتزا البطاطس + كاسترد الشيكولاتة بالبوريو

طبعا كان يوم انا عاملة فيه رجيم وعمالة اعذب نفسي بصور الاكل فقررت اني اعمل حاجة جديدة في يوم الفري بتاعي
قلبت وشفت بيتزا البطاطس ولقيتها اخترااااااااااع الصراحة وعجبني جدا جدا

بيتزا البطاطس





تجربتي : 

انا الصراحة استخدمت موتزاريلا مش جبنة شيدر قلت عشان تبقى بيتزا بيتزا يعني ولو اني اعتقد لني لو عملتها تاني هروح للشيدر عشان الصراحة طعم الموتزاريلا مكنش باين لان طعم الحاجات التانية كان اقوى منها
انا حطيتها في الفرن 20 دقيقة زي الوصفة ما قالت بس ده مخلاش البطاطس تستوى كانت محتاجة تقعد اكتر من كده كانت بتقرش شوية وحطيت الموتزاريلا في اخر خمس دقايق عشان لما تسيح متتحرقش
الطعم كان جميل بس طعم البطاطس مكنش باين من السوسيس قوي لانها كانت بتقرش اول حاجة وحسيت ان لو البطاطس مسلوقة ومهروسة كطبقة تحت الاكل كانت هاتبقى احلى بكتير
البطاطس عشان مكعبات لما جيت اقطع مربعات زي الشكل اللى في الالبوم مطلعش مظبوط فعشان كده قررت ابقى اجربها مهروسة فعلا
النتيجة : لازم تجربوها سريعة ولذيذة 



التجربة التانية : التحلية
برضه قررت اعمل الحلو يوم الفري وكنت عاوزة حاجة سهلة وفي السريع
حلو الكاسترد بالاوريو


انا جبت الكاسترد بالكاكاو وبعدين حسيت ان المقادير قليلة قوي وانا بعمله فقررت اني اخليه مقدار ونص عشان اعرف اخليه لاربع اشخاص
اللى انا زودته شوية كمان هو الكاكاو في الخليط اللى بيتحط على النار وبصراحة دي فلتت مني لان طعم الكاكاو زاد قوي كان حلو بس تقيل شوية يعني لما تعمله الخليط على النار ولقيتوه فاتح سيبوه زي ماهو ماتحاولوش تزودوا كاكاو زيي :)
 انا بقى حبيت احط التاتش بتاعتي وعملت كريم شانتي في خمس دقايق بكيس كريم شانتي دريم وزوقته ببسكوت بوريو وبرش شيكولاتة جلاكسي




طعمه طبعا كان جميل وبجد سريع لازم تجربوه وبعدين ابدعوا بقى في البسكوت والطبقات براحتكوا 


No comments:

Post a Comment