Thursday 3 January 2013

تجربة موركو : ازاي تعملي أول لكلوك من غير ماتكوني بتعرفي الكروشيه


الشتا وجمال الشتا وبروده الشتا،،،، والواحد بيحتاج حاجه تدفئ رجله،،، البس ايه البس ايه،،، نورت في دماغي،، لكلوك؟!؟.
طب اجيبه شكله ايه
فلت اعمل سيرش على النت ،،، وبدا السيرش وكانت من ضمن الصور صوره لكلوك كوروشيه


ولقيت ليه فيديو لطريقة العمل والفيديو ده 

عجبني اوي جري نزل لمحل الخيوط ولقيت أنواع كتيييير
وبقيت عامله زي العيل الصغير اللي دخل مل حلويات مش عارف يختار ايه ولا ايه 

سالت الراجل اللي في المحل
انا: عمو سلام عليكم انا كنت عايزه اعمل لكلوك مقاس ٣٧ ٣٨ عمو: ماشي عايزه من ابو عشره ولا الو خمسه
انا: وريني الاتنين
شاور لي على الباترينه لقيت الخيوط في تركي ومصري وعلى حسب سمك الخيط ووزنه بيخف السعر طبعا التركي أغلى بس انا المصري خامته عجبتني اكتر من التركي ،،، التركي شويه بيعمل وبره
اخترت لون معين
وأنا: عمو هو انا هحتاج كام شله خيط،"شله خيط يعني بكره"
عمو: هتحتاجي شله ونص من ابو ١٠٠ جم 

وقد كان وكان سعر جميييييل خمس جنيهات
وكان فاضل الأبره ودي بتعمد على سمك الخيط فرش حلي عمو صاحب المحل مقاس ٥ مم

وكانت ب ٣ جنيه
أشتروهم وروحت مشيت مع الفيديو خطوه خطوه وطلع في الآخر اللكلوك ده :))))





أخد مني اربع ساعات علشان كنت لسه بتعلم لأول مره وكمان كل ما تطلع حاجه غلط إفك الخيط

اتمنى تجربوا التجربة الجميلة دي زيي ولو حد عملها يورينا الصور واكيد انتوا هاتبدعوا اكتر مني بكتيييير :)


No comments:

Post a Comment